Opóźnione bądź odwołane loty to normalna sprawa. Takie sytuacje mogą nam mocno pokrzyżować plany. W obu przypadkach jednak możemy walczyć o rekompensatę. Co zrobić, aby otrzymać odszkodowanie za opóźniony bądź odwołany lot?

Ubezpieczenie od odwołanego lotu: jak to działa?
W sytuacji, gdy opóźnienie trwa więcej niż 2 godziny, przewoźnik powinien otoczyć opieką, czekających pasażerów. Co to znaczy? Po stronie przewoźnika leży:
-
zapewnienie napojów oraz ciepłego posiłku,
-
zapłata za nocleg w kwaterze, w momencie, gdy przez opóźniony lot jesteśmy skazani na czekanie do rana,
-
przewozów lotnisko-hotel
-
możliwość kontaktu z najbliższymi.
Jaka rekompensata należy się nam za opóźniony samolot?
Wysokość odszkodowania jest zależna od czasu oczekiwania pasażera a także dystansu lotu.
- Gdy dystans wynosi 1500 km, a czas opóźnienia to 3 h, wysokość odszkodowania szacuje się na 125 euro.
- Kiedy dystans to 1500 km do 3500 km albo powyżej 3500 km – lądując na terenie Unii Europejskiej, a czas opóźnienia to 3 h, należna kwota to 200 euro.
- Kiedy dystans to więcej niż 3500 km a czas opóźnienia to 4h, należy się 300 euro.
Powinniśmy jednak pamiętać, że w momencie w którym przewoźnik zaproponował alternatywny lot – w przeciągu 2,3,4 h, uzyskane odszkodowanie może być mniejsze aż o połowę.
Odwołany lot: jakie odszkodowania?
W przypadku odwołanego lotu sytuacja wygląda następująco:
- Gdy dystans wynosi 1500 km, wysokość odszkodowania szacuje się na 250 euro.
- Kiedy dystans to 1500 km do 3500 km – lądując na terenie Unii Europejskiej, należna kwota to 400 euro.
- Kiedy dystans to więcej niż 3500 km, należy się 600 euro.
Odszkodowanie w przypadku opóźnionego lotu
W takiej sytuacji powinniśmy zadbać o pobranie dokumentu stwierdzającego czas opóźnienia bądź odwołania lotu. Kolejnym krokiem będzie wypełnienie formularza – znajdziemy go na stronie przewoźnika. W formularzu należy dokładnie opisać zaistniałą sytuację. Należy także dołączyć uzyskane potwierdzenie, a następnie wysłać dokumenty w podanym terminie – jest to rok czasu od opóźnionego samolotu.
W jakim przypadku nie uzyskamy rekompensaty za lot, który został odwołany?
-
jeśli dostaliśmy taką informację do dwóch tygodni wstecz,
-
jeśli zaistniała sytuacja ma miejsce ze względu na czynniki zewnętrzne – strajk, złe warunki pogodowe, czy nagłe polityczne zmiany w kraju,
-
jeśli dostaliśmy propozycję innych, korzystnych warunków