Ubezpieczenia podróżne

Ubezpieczenie od odwołanego lotu – wszystko co musisz wiedzieć

Opóźnione bądź odwołane loty to normalna sprawa. Takie sytuacje mogą nam mocno pokrzyżować plany. W obu przypadkach jednak możemy walczyć o rekompensatę. Co zrobić, aby otrzymać odszkodowanie za opóźniony bądź odwołany lot?

Ubezpieczenie od odwołanego lotu - wszystko co musisz wiedzieć
fot. pixabay.com

Ubezpieczenie od odwołanego lotu: jak to działa?

W sytuacji, gdy opóźnienie trwa więcej niż 2 godziny, przewoźnik powinien otoczyć opieką, czekających pasażerów. Co to znaczy?  Po stronie przewoźnika leży:

  • zapewnienie napojów oraz ciepłego posiłku,

  • zapłata za nocleg w kwaterze, w momencie, gdy przez opóźniony lot jesteśmy skazani na czekanie do rana,

  •  przewozów lotnisko-hotel

  • możliwość kontaktu z najbliższymi.

Jaka rekompensata należy się nam za opóźniony samolot?

Wysokość odszkodowania jest zależna od czasu oczekiwania pasażera a także dystansu lotu.

  • Gdy dystans wynosi 1500 km, a czas opóźnienia to 3 h, wysokość odszkodowania szacuje się na 125 euro.
  • Kiedy dystans to 1500 km do 3500 km albo powyżej 3500 km – lądując na terenie Unii Europejskiej, a czas opóźnienia to 3 h, należna kwota to 200 euro.
  • Kiedy dystans to więcej niż 3500 km a czas opóźnienia to 4h, należy się 300 euro.

Powinniśmy jednak pamiętać, że w momencie w którym przewoźnik zaproponował alternatywny lot – w przeciągu 2,3,4 h, uzyskane odszkodowanie może być mniejsze aż o połowę.

Odwołany lot: jakie odszkodowania?

W przypadku odwołanego lotu sytuacja wygląda następująco:

  • Gdy dystans wynosi 1500 km, wysokość odszkodowania szacuje się na 250 euro.
  • Kiedy dystans to 1500 km do 3500 km – lądując na terenie Unii Europejskiej, należna kwota to 400 euro.
  • Kiedy dystans to więcej niż 3500 km, należy się 600 euro.

Odszkodowanie w przypadku opóźnionego lotu

W takiej sytuacji powinniśmy zadbać o pobranie dokumentu stwierdzającego czas opóźnienia bądź odwołania lotu. Kolejnym krokiem będzie wypełnienie formularza – znajdziemy go na stronie przewoźnika. W formularzu należy dokładnie opisać zaistniałą sytuację. Należy także dołączyć uzyskane potwierdzenie, a następnie wysłać dokumenty w podanym terminie – jest to rok czasu od opóźnionego samolotu.

W jakim przypadku nie uzyskamy rekompensaty za lot, który został odwołany?

  • jeśli dostaliśmy taką informację do dwóch tygodni wstecz,

  • jeśli zaistniała sytuacja ma miejsce ze względu na czynniki zewnętrzne – strajk, złe warunki pogodowe, czy nagłe polityczne zmiany w kraju,

  • jeśli dostaliśmy propozycję innych, korzystnych warunków

 

Poprzedni artykułNastępny artykuł